close
تبلیغات در اینترنت
تعلیم و تربیت چه بود و چه شد!!؟؟
loading...

نسل چهارم

گفت‌وگو با افرادی که دغدغه‌مند و دلسوزند، سخت‌تر از گفت‌وگو با افرادی است که قلم و کاغذ تو را تریبون تبلیغاتی خود می‌دانند.   نفیسه ابراهیم‌زاده انتظام | گفت‌وگو با افرادی که دغدغه‌مند و دلسوزند، سخت‌تر از گفت‌وگو با افرادی است که قلم و کاغذ تو را تریبون…

تعلیم و تربیت چه بود و چه شد!!؟؟

گفت‌وگو با افرادی که دغدغه‌مند و دلسوزند، سخت‌تر از گفت‌وگو با افرادی است که قلم و کاغذ تو را تریبون تبلیغاتی خود می‌دانند.
 
نفیسه ابراهیم‌زاده انتظام | گفت‌وگو با افرادی که دغدغه‌مند و دلسوزند، سخت‌تر از گفت‌وگو با افرادی است که قلم و کاغذ تو را تریبون تبلیغاتی خود می‌دانند. حتی راضی کردن این افراد هم برای گفت‌وگو کردن سخت‌تر است. اما دکتر مرتضی زاهدی بالاخره دعوت «جوان»‌را برای یک گفت‌و شنود بی‌پرده در حوزه تخصصی‌اش در آموزش و پرورش پذیرفت. زاهدی، مدیر دفتر امور تربیتی در دوران دولت داری شهیدان رجایی و باهنر است. وی اکنون از تمام عرض و طول دستگاه‌های اجرایی، یک اتاق با چند صندلی در منزل شخصی‌اش، یک تخته وایت برد متحرک، یک صندلی پلاستیکی کوچک اختصاصی و یک میز کوچک که دفتر و کتاب‌هایش را نگهداری می‌کند را ترجیح داده است. این مجموعه دانشگاه و پژوهشگاه زاهدی است که در آن اساتید مورد نیاز تعلیم و تربیت کشور را پرورش می‌دهد.
وی معتقد است «موضوع این است که اصلاً نظام آموزشی چون سمت و سوی سکولار دارد، هرچه هم زنگ دینی و قرآن را زیاد کنیم باز هم تفاوت نمی‌کند. بیشترین وقت دانش‌آموز و دانشجو سراغ مفاهیم آموزشی می‌رود که مبنایش روانشناسی غربی است، جهان‌بینی و فلسفه فکری غرب است. مبنایش اومانیسم، پلورالیسم، پوزیتیویسم و لیبرالیسم است. مبنایش انکار خدا و معنویت است. مبنایش ابزارسازی حتی در علوم تجربی و مهندسی است و نه آگاهی دادن بر قوانین حاکم بر خلقت. دانش‌هایی که به نام نظام آموزشی در حال حاضر در دانشگاه و در مدرسه هستند؛ بی ارتباط با قوانین حاکم بر هستی تدریس می‌شوند، به همین دلیل خروجی‌اش سکولار است. نظام آموزشی ما نمی‌داند مدیریت بر انسان چگونه است. دانش‌آموز را می‌برد به سوی تراست‌ها، کارتل‌ها، شرکت‌های چندملیتی، ظلم و تجاوز، منافع شخصی، ملی، فردی، حزبی، گروهی. نمی‌توانند بشریت را در شکل انسجام یافته و هماهنگ با حرکت مثبت هستی هدایت کند. پس خود نظام آموزشی کار پرورش هم می‌کند منتها منفی. اینکه می‌بینیم فتنه‌ها آثار دارند، اینها را از خارج وارد نمی‌کنند، اول زمینه‌هایش در دانشگاه به وجود می‌آید، بعد ارتباطات جاسوسی شکل می‌گیرد. والا اگر همچنین زمینه‌هایی در دانشگا‌ه‌هایمان وجود نداشته باشد، ارتباطات جاسوسی چه نتیجه‌ای می‌دهند؟!» از بیان تمام سؤالات، آنچه با این فضا متناسب بود از زاهدی پرسیده شد. پاسخ‌های دکتر زاهدی در ادامه می‌آید:
 
شما احساس خلأ در حوزه تعلیم و تربیت می‌کنید که خودتان این دوره را طراحی کردید؟ 
قطعاً حضرت آقا، بارها و بارهاست که می‌فرمایند دانشگاه‌های ما اسلامی نیست و شورای عالی انقلاب فرهنگی را مأمور کردند، فلسفه تعلیم و تربیت بنویسند. در حال حاضر اسلامی شدن دانشگاه‌ها مطالبه دانشجویان فنی و مهندسی دانشگاه‌های مختلف مثل دانشگاه‌های صنعتی شریف هم به جز حوزه‌های علمیه و دانشجویان علوم انسانی است.
فلسفه تعلیم و تربیت غیر از آموزش و پرورش است و کل دانشگاه‌ها و تمامی رشته‌ها در سطوح عالی را شامل می‌شود. نظام آموزش کشور باید فلسفه و نظام نامه داشته باشد.
در حال حاضر نظام آموزشی ما سکولار ساز است و غیر از این در همین حد هم بلد نیست چه کار کند. چون از خارج الگوبرداری کرده است مثلاً ازدختران ما پسر می‌سازد. در همین زمینه به زودی بحران‌های بزرگی شامل جامعه می‌شود، برای اینکه دختران می‌بینند که سرشان کلاه رفته، رفته‌اند مهندسی و رشته‌های پسرانه را گرفته‌‌اند. حالا باید هم شوهر باشند هم زن. هم پدر باشند، هم مادر و هم باید هزینه تأمین کنند. از طرفی تحصیل کرده‌اند که بروند سر شغل، نه زایمان را می‌توانند به عهده همسرشان بگذارند نه بچه را، بچه ویژگی فطری دارد که تا زمانی که بچه است فقط با مادر کنار می‌آید.
بنابراین می‌بینند که تا حالا توسط فمنیسم سرشان کلاه رفته، حالا هم توسط خودی‌ها سرشان کلاه می‌رود و جایگاهشان را پیدا نکرده‌اند.  در شرایط عادی حتی امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: مسئولیت مثل عطسه بز می‌ماند و ارزش ندارد که کسی به خاطرش دست و پا بزند. ولی فمنیسم می‌گوید این برای خانم‌‌ها افتخار است که مثل مردها باشند. رئیس بانک و شهرداری باشند. راننده تاکسی و خلبان بشوند و ... امام (ع) می‌فرماید برای مردها هم مثل عطسه بز است، مصیبت است. یعنی چیزی این وسط گیر کسی نمی‌آید. حقی، حقوقی، آرامشی و ... گیر کسی نمی‌آید. باید نظام تعلیم و تربیت ما از روی قرآن و روایت این مسائل را تبیین و ثابت کند و بگوید که اسلام در مورد جایگاه زن چه می‌گوید: نه اینکه حقش چیست؟ حق و حقوق مربوط به دادگاه‌هاست. ارث چقدر باشد، حق طلاق با چه کسی باشد، در تصادف منجر به مرگ دیه هر کس چقدر باشد که نشد زندگی. حالا همه نمی‌خواهند بمیرند، همه نمی‌خواهند طلاق و ارث بگیرند. در شرایط مادر و فرزند، خواهر و برادر و پدر و فرزند حالا باید چه کار کنند جایگاه دختر و زن چیست؟ این موضوع را آموزش و پرورش و دانشگاه‌های ما معلوم نکرده‌اند جایگاه‌ زنان در جامعه را تعیین نکرده‌اند و به همین خاطر هیچ وقت زن به حقوقش نمی‌رسد. 
متأسفانه در مباحث زن کار پژوهشی با حرف‌های روزنامه‌ای فرق دارد. بیان این خلأ سؤال خیلی خوبی بود. خلأ در تمام زمینه‌ها احساس می‌شود و ریشه همه‌اش هم در تعلیم و تربیت و مدیریت انسانی است. به همین دلیل است که دوره‌ای که ما در مرکز پژوهشی‌مان داریم «راهبرد‌های قرآنی در مدیریت و تعلیم و تربیت انسان» نام دارد، تا کمبودهای این حوزه را تا حدی پوشش دهد. ما این راهبردهای قرآنی را استخراج می‌کنیم و آموزش می‌دهیم.
 
 
ادامه و اصل مطلب را از اینجا بخوانید و کامل بخوانید. شاید در قامت مصاحبه به درد ما نخورد ولی دروازه ای است که به سمت آموزش جاد باز می شود.
 
===========
*صرفا جهت آشنایی با دکتر زاهدی این را کپی کردم. شاید دنیایی باشد از کار آموزشی مخصوص دفاتر جاد، چه واحد خواهران و چه واحد برادران.
خیلی با جامعه اسلامی کار کرده و کاملا ما را می شناسد حتی بهتر از خودمان. دفاتر لطفا از ایشان و مؤسسه ی صابره کمک بخواهند و راهنمایی!
*تمام.
ابوالفضل شفیعی بازدید : 742 یکشنبه 14 مهر 1392 زمان : 16:11 نظرات ()
ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتیرفرش کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
درباره ما
Profile Pic
از آنچه که هستم نالانم و در آنچه باید باشم فکر می کنم. ای کاش می توانستم ادعا کنم که معادلات زندگی را از قرآن به سنت و سپس به خرد حل می کنم. حال آنکه فکر می کنم دارم از خرد به سنت و سپس به قرآن حرکت می کنم. یعنی هرچه عقل ناسالمم گفت، دیگر تمام است. دیگر چه کسی به قرآن و سنت پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع) کار دارد؟! "در جامعه ای که به جای نهادسازی های مبتنی بر قرآن، سنت، خرد، همه همان چه در مدرسه و دانشگاه خوانده اند را تهوع می کنند بر پیکره ی وطن اسلامی، چه توقعی از من می رود." این نجوای نفس سرکش من یا ما هست یا نه؟ بت شکنی مدل قرن بیست و یک میلادی با نهادسازی هایی اتفاق می افتد که بتواند زنجیره ی طلایی انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی را به هم متصل و تکمیل کند. "این قرن، قرن اسلام است" و چشم امید ما به نسل چهارمی ها.
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 22
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 1
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 7
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 8
  • گوگل امروز : 3
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 69
  • بازدید ماه : 795
  • بازدید سال : 2,959
  • بازدید کلی : 56,566
  • کدهای اختصاصی
    تماس با ما

    ساخت فلش مديا پلير